Urzędy nadzoru lotniczego Indii i Japonii nakazały inspekcję wszystkich „Liniowców Marzeń” użytkowanych przez rodzime linie lotnicze. Prewencyjne działanie związane jest z katastrofą boeinga 787 Air Indii, który rozbił się tuż po starcie z lotniska w Ahmedabadzie. Kontrola obejmie ponad 175 Dreamlinerów.
Feralny B787-9 z rejestracją VT-ANB (numer seryjny 36279) był jednym z pierwszych zbudowanych Dreamlinerów przez amerykańskiego producenta w jego fabryce w Everett w stanie Waszyngton. Jego pierwszy lot odbył się 14 grudnia 2013 roku. Szerokokadłubowiec został dostarczony Air India 28 stycznia 2014 roku, jako jeden z egzemplarzy zamówienia zawartego z Boeingiem 30 grudnia 2005 roku. Maszyna zabierała na pokład 259 pasażerów.
Większy „Liniowiec Marzeń” rozbił się chwilę po starcie z lotniska w Ahmedabadzie, z którego wyleciał, aby zrealizować rejs AI 171 do Londynu. Z katastrofy życiem uszedł wyłącznie jeden pasażer, zajmujący miejsce 11A.
To pierwsza katastrofa lotnicza Dreamlinera od początku użytkowania tych samolotów. Dotychczas ten najlepiej sprzedający się w historii szerokokadłubowiec amerykańskiego producenta nie był zamieszany w tragiczne wypadki lotnicze.
Boeingi 787 przewiozły już ponad jeden miliard pasażerów, to więcej niż jakikolwiek komercyjny samolot szerokokadłubowy w historii, osiągając ten wynik w mniej niż 14 lat od wejścia do czynnej służby. Do tego sprzedaż w tym programie przekroczyła magiczną liczbę dwóch tysięcy egzemplarzy. Globalna flota dostarczonych B787 liczy obecnie 1 175 jednostek. Dreamlinery przyczyniły się do otwarcia 425 nowych tras obsługiwanych na zasadzie non-stop.
Wyłączając z analizy początkowe uziemienie, które było efektem przegrzewających się baterii, ten program samolotu szerokokadłubowego jest niezawodny, lecz piątkowa katastrofa wpłynęła na podjęcie działań prewencyjnych przez urzędy nadzoru lotniczego Indii i Japonii, które zleciły kontrole wszystkich Dreamlinerów zarejestrowanych w krajowych rejestrach samolotów. Zanalizowane będą parametry silników oraz systemy paliwowe i hydrauliczne; sprawdzeniu ulegną stany sprężarek powietrza i elektroniki sterującej jednostkami napędowymi, a także mechanizmy odpowiedzialne za sterowanie klapami oraz podwoziem. Przewoźnicy zostali zobligowani do codziennego raportowania i wykonywania wszystkich testów przed każdym rejsem.
Choć sytuacja jest trudna – wysokie kierownictwo Boeinga odwołało przyjazd na paryskie targi lotnicze ze względu na katastrofę lotu AI 171 – indyjskie władze lotnicze nie podjęły decyzji o całkowitym uziemieniu Dreamlinerów. Flota Air Indii składa się z 33 „Liniowców Marzeń”, z czego 26 jednostek to B787-8. Z kolei w Japonii zarejestrowane są 142 takie samoloty, który są na wyposażeniu All Nippon Airways i Japan Airlines oraz ich zależnych przewoźników o modelu niskokosztowym: AirJapan i ZipAir.